בעית השמנה בקרב ילדים

אחת המגפות של השנים האחרונות בקרב ילדי העולם, ובכללם, ילדי ישראל היא בעיית ההשמנה.

ילדים בעלי מסת גוף גבוה (BMI) נחשבים ככאלו בעלי עודף משקל (לשם השוואה, בארה"ב אחד מכל שלושה ילדים בעל משקל עודף).

מדובר בבעיה כפולה, שכן היא גם מובילה לבעיות בריאותיות בילדות שיכולות להמשיך אל הבגרות, וגם גורמת לבעיות רגשיות, דימוי ערך עצמי נמוך ודכאון.

על מנת לנסות ולעצור את כדור השלג הנוראי הזה מערכת החינוך והמערכת הפרטית מנסים ליצור יותר תוכניות בבתי הספר והחוגים שעוסקים באורח חיים בריא המשלב בתוכו פעילות גופנית.

ל-BMI של משרד הבריאות לפי גילאי ילדים, לחצו

הסיבות

גנטיקה, קשיים רגשיים ואורח חיים "מודרני" הם חלק מהאשמים להשמנה בתקופת הילדות.

משפחה שבה לפחות אחד מבני המשפחה סובל ממסת גוף גבוה עולה הסיכוי שגם הילד באותה משפחה יסבול מכך (אך לא בהכרח).

אורח חיים מודרני, ואנו אפילו לא נזכיר את בעיית הקורונה, הסגרים והזומים, גורם לילדים להעביר יותר זמן מול המחשב, הטלפון ו/או הטלוויזיה, פחות להתעמל (מי בכלל זוכר את משחקי הכדור כשאנחנו היינו ילדים) ויותר לאכול.

הורים שעובדים שעות רבות נוטים גם הם להיות יותר זמן מול מסך המחשב או הטלוויזיה, לבשל פחות ולהזמין יותר, או לקנות יותר מזונות מתועשים המכילים חטיפים ומשקאות ממותקים.

בנוסף, שעמום, לחץ ודכדוך שלא זרים למתבגר הממוצע, תורמים גם הם לאכילה מרובה ומנחמת.

במקרים נדירים ההשמנה נגרמת מסיבות רפואית, כמו למשל, בעיות הורמונליות.

בעיית השמנה אצל ילדים

אלו מחלות יכולות להיגרם מהשמנה

ילדים בעלי מסת גוף גבוה נוטים לפתח יותר בעיות בריאותיות, אמנם פחות מאלו של מבוגרים הסובלים ממשקל עודף, אך ילדים אלו נוטים לגדול למבוגרים עם עודף משקל, ולכן ישנה חשיבות גדולה למנוע זאת כבר בגיל צעיר.

המחלות שיכולות להיגרם מהשמנה הן,

» סוכרת– סוכרת מסוג 2 נגרמת מבעיה בטיפול של הגוף בגלוקוז.

סוכרת 2 לא מטופלת יכולה לגרום לבעיות עיינים, עצבים וכליות.

הבשורה הטובה היא שניתן לפעמים להחזיר את המצב אחורה בעזרת שינוי אורח חיים.

» מחלות לב– תזונה עשירה במלח ושמן יכולה להעלות את הכולסטרול ולחץ הדם, ואלו יכולים לגרום למחלות לב, גם בקרב ילדים.

» אסתמה– ילדים עם BMI גבוה עלולים לפתח בעיות כרוניות נשימתיות.

» כאבי פרקים ובעיות בזמן השינה- ילדים עם משקל עודף יכולים לסבול מקשיים בשינה עקב נחירות, ואף לסבול מדום נשימתי וזאת עקב הצטברות שומן באזור הצוואר.

לזה יכול להתווסף הגבלות בתנועה, מפרקים נוקשים וכאבי פרקים בשל המשקל הכבד על השלד.

אז איך נלחמים?

מנסים למנוע. קשה להגביל ילד מלאכול, ואנו רוצים לתת להם את הכל מאהבה.

שיעורים בבתי ספר, חוגי ספורט ואימוץ שגרה משפחתית בריאה, גם לילדים שלא סובלים מעודף משקל, הם חלק מהאפשרויות הטובות שיכולות לעזור.

 

כמה טיפים שיכולים לעזור,

  1. שמשו דוגמה- נסו לשתף כמה שיותר בני משפחה בשגרה החדשה: התחילו לנסות מתכונים חדשים ומעניינים, התחילו להתעמל יחדיו, צמצמו שימוש במסכים ונסו לפתח שגרה שבה כולם עושים דברים חדשים יחדיו.
  2. קנו חטיפים יותר בתשומת לב- נסו למצוא מזינים יותר, בשלו יותר. שלבו יותר ירקות ופירות בתזונת ילדיכם. ואל תתייאשו אם הם לא אוהבים כל מאכל חדש שלכם. ילדים צריכים לעיתים חשיפות רבות יותר למזון כדי להתחיל לאהוב אותו.
  3. אל תשוו, אל תקניטו- תמיד תחשבו אם אתם הייתם רוצים לשמוע ביקורות כאלה, ואם אלו היו מדרבנות אתכם.
  4. בדקו שהם ישנים מספיק- מחקרים מסוימים מצביעים על כך ששעות שינה מעטות יכולות לפגוע בתחושת הרעב ולהגביר את צריכת המזון.
  5. פנו לרופא ילדים כדי לאשר שאכן מדובר בעודף משקל ולבדוק האם יש סיבות רפואיות למצב.
  6. וזכרו לא להיבהל! ילדים ממשיכים לגדול. תחושת ביטחון, קבלה עצמית ואהבה הם אבני היסוד שילוו אותו כל חייו.